חכמה מתונה

מגזין בריאות, כושר, כלכלה ופנאי

Uncategorized

קיימות וסביבה – שמירה על האיזון הסביבתי הקיים

קיימות וסביבה

קיימות וסביבה הם למעשה שני מושגים שקשורים זה בזה. קיימות הינו מושג המציין שמירה על תהליך או מצב קיים לאורך זמן.

עם התפתחות תרבות הצריכה וגידול מספר בני האדם בארץ ובעולם, נגרמו שינויים רבים בסביבה ובטבע. מערכות בסיסיות הקיימות בטבע, דוגמת מערכות החמצן, המים והיערות מסייעות לנו בתחומים רבים בחיינו. האטמוספירה שומרת על שכבת ההגנה מפני נזקי השמש, הימים והנהרות מווסתים את הטמפרטורה על פני כדור הארץ ועשירים במזון, היערות מכילים עצים רבים המסייעים להעלאת כמות החמצן והורדת כמות הפחמן הדו חמצני ועוד.

האדם החי בתרבות המערבית של ימינו, מעוניין לספק לעצמו צרכים אנושיים בסיסיים, דוגמת יצירת האנרגיה והמזון שלו. אך למרבה הצער, תוך כדי תהליך הייצור נפגע האיזון האקולוגי העדין ומשאבי הטבע מדלדלים.

פתרון הניהול הסביבתי

כיצד עוצרים את הגלגל הענק של הפגיעה במשאבים חיוניים אלו? הפתרון מתחיל במודעות.  הדרך העיקרית  לשמירת מאזן קיימות וסביבה נקראת "ניהול סביבתי". ניהול סביבתי הוא למעשה ניהול כל מאגרי הטבע תוך התבססות על עקרון הקיימות. למשאבי הטבע צריכה להיות התחדשות תמידית, כיוון שקצב ניצול המשאבים צריך להיות נמוך יותר מקצב ההתחדשות כדי שישמר האיזון.

תהליכי ניהול סביבתי כוללים בין היתר: ניהול המים הקיימים במאגרים ובאוקיינוסים כדי שלא ילכו לאיבוד, ניהול הקרקע והחקלאות באופן של חקלאות אורגנית המאפשרת מינימום התערבות בתהליכי הטבע, מחזור חומרי גלם וייצור חומרים מתכלים כדי למנוע היווצרות כימיקלים מזיקים ועוד ועוד.

את הניהול הסביבתי לשמירת מאזן הקיימות וסביבה ניתן לערוך גם במסגרות כלליות דוגמת אוקיינוסים וקרקעות וגם במסגרות קטנות יותר, דוגמת גינות ביתיות ויערות גשם טרופיים.

קיימות וסביבה בבתי הספר

חלק מבתי הספר משיקים תכניות לימודים בנושא "קיימות וסביבה". המטרה בתכניות אלו היא להגביר את המודעות לחשיבות המשאבים העולמיים והפרטיים הנמצאים על פני כדור הארץ. חשיבות לימודי הקיימות בבתי הספר נראית במבט ראשון כשולית, אך למען האמת היא רבה מאוד. למרות שילדים צעירים אינם מספיק בוגרים על מנת להבין את השפעת נושא הקיימות על העולם, הם מצויים בשלב המתאים ביותר לחינוך והקניית הרגלים נכונים בנושאים אלו. הקניית נושא קיימות וסביבה בבתי הספר מתבססת בעיקר על רכישת הרגלים נכונים בתחומי חיסכון במים, בדלק, בחשמל ובמשאבים נוספים המצויים בעולם. הילדים לומדים לטפח גינה אקולוגית המסייעת לשמירה על משאבי הטבע, להתפעם מסביבתם הטבעית וממיני הצמחים המצויים בה ותוך כדי רוכשים מודעות אמתית לשמירה על הקיים בסביבה.

LEAVE A RESPONSE

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן